Kdo a jak loví vaše bankovní karty

Jaké informace o vaší kartě potřebují útočníci?

Potřebují údaje o vaší kartě: číslo karty,jméno a příjmení majitele, platnost, ověřovací kód karty (tři číslice na zadní straně, jako je CVV nebo CVC), PIN kód. Také kód z SMS Pro potvrzení plateb a převodů na těch místech, kde platby musí být potvrzeny pomocí tohoto kódu.

Místo konání: obchod nebo kavárna

1. Platíte běžnou platební kartou
Útočníkem může být pracovník obchodu a služeb. Číšník, pokladní nebo prodávající, přičemž pro výpočet vaší bankovní karty, může vyfotit požadované údaje (číslo karty, datum vypršení platnosti, jméno majitele a kód na zadní straně), a poté ji zaplatit on-line.

Jak zabránit?
Počítejte, snažte se neztratit svou kartu. A zadejte PIN tak, aby nebyl viditelný outsiderem.

2. Platíte přes terminál, ale platba neprojde
V kavárně vám číšník přinese POS terminál( na obrázku), zaplatíte, ale číšník říká, že platba neprošla, a požádá o opětovné zadání PIN kódu. Tímto způsobem riskujete, že zaplatíte dvakrát.

Jak zabránit?

Připojte SMS oznámení o platbách. Ujistěte se, že požádáte o kontrolu s oznámením o selhání nebo odmítnutí operace (POS terminál vždy vytiskne takový).

3. Platíte kartou s bezkontaktním platebním systémem
Karty s bezkontaktním platebním systémem lze platit okamžitě, jedním dotykem, pokud vaše platba nepřesáhne určitý limit. PIN není nutné zadávat. Útočníci mohou ukrást peníze z takové karty tím, že opírají čtečku nebo POS terminál o tašku.

Jak zabránit?
Aby nedošlo k Bezkontaktní platbě bez vašeho vědomí, je lepší kartu uložit do stínícího prostoru peněženky, tašky nebo speciálního pouzdra pro bankovní karty.

Místo konání: bankomat

Nejčastějším způsobem, jak ukrást údaje o kartě (číslo, jméno a příjmení majitele, datum vypršení platnosti) při použití v bankomatu, je instalace na Bankomat skimmeru. Jedná se o speciální zařízení, které kopíruje data z magnetického proužku karty. Mohou ukrást PIN a nastavit na bankomatu skrytou kameru nebo režijní klávesnici. Falešná klávesnice je umístěna přímo nad původní a samotný bankomat reaguje na stisky jako obvykle-ani si nevšimnete, že se něco pokazí. Útočníci pomocí ukradených dat mohou vytvořit kopii vaší karty.

Jak zabránit?

Skimmer je schopen ukrást informace pouze z magnetického proužku, ale ne ze speciálního čipu.

  •  Zkontrolujte bankomat: nejsou na něm žádné cizí zařízení. Klávesnice by se neměla lišit strukturou, ale spíše se houpat.
  •  Když zadáte PIN, vždy zakryjte klávesnici volnou rukou, aby se nikdo nedíval.
  •  Snažte se používat bankomaty v pobočkách bank. Jsou častěji kontrolovány a lépe střeženy.
Nejlepší ze všeho je, pokud je na bankomatu "křídla" pro klávesnici-není možné na ně umístit režijní klávesnici a je také obtížnější sledovat váš PIN.

Místo konání: kdekoliv

1. Dostali jste alarmující SMS zprávu nebo hovor od příbuzného
Z neznámého čísla vám napíše nebo zavolá údajný příbuzný a říká, že se dostal do potíží a naléhavě potřebuje peníze, ale nemá čas vysvětlovat situaci. Takové zprávy často manipulují s naléhavostí situace a posílají je v extrémně nepohodlných časech, například v noci.

Jak zabránit?
Nespěchejte s převodem peněz. Pokuste se zjistit podrobnosti - obvykle dlouhé rozhovory nejsou součástí plánů útočníků. Pokud se vám nic nepodařilo zjistit, zavolejte příbuznému, jehož jménem jsou osloveni, abyste se ujistili, zda vám volá / píše.

2. Přišla vám zpráva"od banky"
Z neznámého čísla přichází SMS zpráva, že vaše karta je uzamčena. V SMS je uvedeno číslo, na které je třeba zavolat pro upřesnění podrobností. Zavoláním se dostanete na falešnou Bankovní bezpečnostní službu, kde vás přesvědčí, abyste nahlásili údaje o kartě nebo se přiblížili k nejbližšímu bankomatu a provedli operace. Podle pokynů útočníků jim otevřete přístup k mapě a ukradnou vaše peníze.

Jak zabránit?
Nevolejte zpět — nejprve zjistěte, zda jste skutečně volali z vaší banky. Skutečné banky obvykle posílají oznámení ze stejného čísla. Kromě toho je na vaší kartě uvedeno telefonní číslo pro komunikaci s bankou-zavolejte ji a zjistěte, zda je zablokována. Nebo se obraťte na nejbližší pobočku banky.

3. Volají Vám ze státní správy
Lidé vám volají a představují se zaměstnanci banky, státního zastupitelství, soudu, Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva financí a dalších institucí. Informují například o kladné náhradě škody z jednání podvodníků: o odškodnění za nakoupené zdravotnické zboží nebo služby psychiky. Pokud chcete-li získat slíbenou náhradu, "zaměstnanec" vás požádá, abyste něco zaplatit (daň z příjmu, daň z příjmu, bankovní poplatek, povinné pojištění, Státní daň, poplatek za převod peněz), a ještě více požádat o poskytnutí údajů o pasu nebo bankovní údaje, je to telefonní podvodník.

Jak zabránit?
Nedodržujte pokyny a neplatíte nic. Neposkytujte osobní údaje, skuteční zaměstnanci již mají.

Místo konání: dům

1. Dostal jste dopis nebo oznámení
Obdržíte poštou oznámení na formuláři s údaji banky. Píše se v něm, že soud rozhodl o zaplacení odškodného, k tomu je třeba kontaktovat kontaktní osobu. A co nejdříve, jinak se kompenzace přesune ve prospěch státu - tak vás útočníci tlačí, abyste jednali.

Jak zabránit?
Neváhejte kontaktovat kontaktní osobu uvedenou v dopise, zkontrolujte údaje. Zavolejte na telefonní číslo pro odvolání uvedené na oficiálních stránkách banky. Pokud se dopis ukázal jako falešný, obraťte se se stížností na orgány činné v trestním řízení.

Chraňte se před podvodníky:

  •  Připojte mobilní banku, abyste sledovali operace, které jste neprovedli. Takže můžete rychle reagovat na akce podvodníků-a čas v tomto případě je velmi důležitý.
  •  Neukládejte velké množství peněz na kartu, kterou nosíte s sebou a používáte pro každodenní výdaje.
  •  Pokud plánujete používat kartu nejen v zemi, ve které žijete - nezapomeňte o tom informovat zaměstnance banky.
  •  Řekněte starším příbuzným o podvodech-jsou to oni, kteří se nejčastěji stávají terčem útočníků.

Co když jste se setkali s podvodem?

Pokud z vaší bankovní karty najednou odepsali peníze:
  •  Co nejdříve zavolejte do banky (číslo je na zadní straně karty), oznamte podvodnou operaci a zablokujte kartu.
  •  Obraťte se na pobočku banky a požádejte o výpis z účtu. Napište prohlášení o nesouhlasu s operací. Uložte kopii výpisu s razítkem banky o přijetí.
  •  Obraťte se na orgány činné v trestním řízení s žádostí o zpronevěru.
Banka žádost posoudí do 30 dnů. Pokud byla operace Mezinárodní — do 60 dnů.

Odškodnění

Po obdržení vaší žádosti banka provede servisní šetření a rozhodne o náhradě škody. Pokud jste dodrželi bezpečnostní opatření a obrátili se na banku nejpozději následující den poté, co vás informoval o protiprávním jednání, můžete očekávat vrácení peněz. Pokud jste však sami útočníkům oznámili PIN kód nebo kód z SMS potřebné k potvrzení plateb a převodů, bohužel vám banka peníze nevrátí.